Søndag Aften

FRITEKSTSØGNING
Søg blandt over 500 artikler


Støttet af Kulturministeriets bevilling til almenkulturelle tidsskrifter


november 2000


Bits i biffen


Fremtidens biograffilm bliver distribueret direkte via internet. Små biografer får endnu sværere ved at følge med i teknologikravene

Det var en klar succes for alle involverede virksomheder, da filmen Titan A.E. fik verdenspremiere i Woodruff Arts Center Symphony Hall i Atlanta i juni i år. Filmen blev sendt direkte fra Hollywood via internet til Atlanta. Dermed fik Cisco Systems, Qwest Communications, 20th Century Fox en klar føring foran andre som i de kommende år vil investere i digital netbåren levering af film til biografer.

Filmen blev vist på et 15 m bredt lærred - og gav publikum en helt anden oplevelse end den frimærkeoplevelse man hyppigt har med film på nettet. Det eneste problem synes at være at billedet var dårligt på de forreste rækker - de enkelte punkter i det digitale billede blev så store at de skæmmede oplevelsen. - Men det problem kendes også fra de traditionelle filmfremvisninger.

Ny distribution

At det kan lade sig gøre at distribuere en hel spillefilm til visning er langt fra det samme som at det er ved at blive daglig foreteelse. Denne første fremvisning kostede store ressourcer for de involverede. Men signalet er tydeligt. Om få år vil man uden problemer kunne distribuere film via netkabler til hvilken som helst biograf i verden.

Filmselskaberne bliver fri for at producere mange kopier af den enkelte film - de kan simpelhen lade efterspørgslen bestemme. Dette vil være en fordel for film til små markeder som det danske, hvor der på forhånd er stor usikkerhed om efterspørgslen. Og hvis efterspørgslen er særligt stor efter en enkelt film, så kan et antal ekstra biografer sætte filmen op i aften. Man vil sågar kunne forestille brugerafstemninger - og så vises de mest efterspurgte film i den lokale biograf. Ligesom biograferne vil kunne have klubber, hvor medlemmerne efterspørger bestemte film, som så sættes op, når det ønskes. Vejen er banet for en helt ny og langt mere dynamisk kommunikation mellem biografer og publikum. Der er næppe tvivl om, at den digitale filmdistribution til biograferne vil ændre forholdet mellem biografer og deres publikum.

Men, som ved al anden ny teknologi, er investeringerne krævende. Det er kun de store biografer, som får råd til det nye isenkram. Der bliver behov for at investere i stærke og sikre netforbindelser, nye lærreder og meget andet. Biografer med kun en sal vil skulle vælge mellem analoge eller digitale filmfremvisere. Til gengæld vil de små biografer med et fast kærnepublikum kunne få klare fordele ved en tættere dialog med publikum. Biografer med særlige nicher som genrer, instruktører, lande eller årtier vil kunne imødekomme et kræsent publikums efterspørgsel på en helt ny måde.

Hollywood vil komme i bits. Premieren kan blive worldwide samme dag. Men kun for de biografer, som får råd til at være med i den digitale udvikling.

Søndag Aften 11/2000

Må gerne kopieres eller citeres med angivelse af Søndag Aften som kilde.

[Næste artikel]

  
  
 



Samlet oversigt over
CulturCronikker 1997-2007




 




arkitektur & design | biblioteker | film | internet | kunst | litteratur | musik | teater & dans

colofon | | links | søg | debat | gæstebog | nyhedsbrev | @ -mail til redaktionen

© 1997- Søndag Aften. All rights reserved.